Ain Nadhirah's profile

Monday 11 September 2017

Pakaian Masyarakat India

Pakaian masyarakat India

Masyarakat India mempuyai pakaian yang melambangkan identiti bangsa India. Antara pakaian yang melambangkan bangsa India ialah Sari dan Dhoti.



Sari

Sari dipakai oleh wanita. Lazimnya, Sari dipakai untuk majlis rasmi, upacara keagamaan dan juga pakaian harian. Cara memakai Sari memerlukan lembaran kain panjang yang lembut dililit dari pinggang sebanyak tiga hingga lima kali dan diselempang pada bahu kiri.Pemakai perlu memakai anak baju yang singkat dan ketat. Kain sari selalunya berwarna-warni. Gadis akan memilih warna yang terang. Pengantin juga akan memakai warna yang cerah dan ceria. Perempuan yang lanjut usia pula mengelakkan memakai pakaian berwarna terang. Perempuan yang kematian suami pula akan memilih sari berwarna putih. Pemakaian sari menjadi lebih menarik apabila aksesori seperti gelang dan subang dipakai oleh pemakai semasa mengenakan sari.
Sari

Sari dipakai bersama aksesori seperti gelang dan subang





Dhoti

Dhoti ialah kaian yang berwarna putih. Dhoti merupakan lembaran kain putih yang panjang dililit di pinggang dan diikat pada celah paha dan disangkut pada bahu. Kain Dhoti tidak berjahit. Panjang kain ini dianggarkan lebih kurang 4 1/2 meter. Jippa ialah kemeja putih yang dipakai dengan dhoti. Jippa ini tidak mempunyai kolar. Dhoti dan jippa dipakai untuk upacara keagamaan atau majlis perkahwinan. Kebiasaannya pakaian ini dipakai untuk tujuan upacara keagamaan dan majlis perkahwinan. Dhoti dan jippa dipakai bersama 'Thundu'. Thundu ialah selendang putih yang diletakkan di bahu ketika memakai dhoti dan jippa.
Dhoti
Jippa

Thundu dipakai pada bahu sebagai aksesori dhoti dan jippa



No comments:

Post a Comment

Penghargaan

Bismillahirahmanirahim. Alhamdullilah,bersyukur ke hadrat ilahi dengan limpah rahmat serta nikmat-Nya dan tenaga yang dianugerahkan A...